Thursday, October 7, 2010

Dah Berabuk Dah......

Huhuhu....memang dah berabuk dah blog aku nie. Nak update mcm2x tp mcm tak sempat jer. Terkejar sana, terkejar sini....tapi still byk benda yg kena buat lagi... huhuhuhu...apa nak buat dah nasib badan.

Lately nie byk abiskan masa utk Pea. Dah nak dekat end of the year, she still can't read books. Mengeja tu bleh la tp mcm lambat la....adakah anak aku nie lembap? Atau expection aku terlalu tinggi utk dia yg baru 5 thn nie? Aku tengok kebanyakan anak2x org lain dah boleh membaca. Tak cukup drill ke? Hari tu masa fetch Pea from kindy, aku dok lepak jap ngan teacher2x dia. Ada tanya jugak camna Pea kat sekolah.....overall dia ok cuma banyak cakap sikit. The day before yesterday, Pea punye mulut kena 'plaster' pasal banyak bercakap dalam class...huhuhu..cian anak aku nie. Tu ler, jgn cakap banyak2x...nnt teacher rotan.


Still aku rasa takleh rely kat teacher jer...kite sendiri kena ada masa utk drill. Tak kisah ler apa2x subject pun. Bahasa Melayu, English, Mats.....ohhhh itu semua penting tu. Sekarang kan very competitive, anak2x dah mula boleh pandai membaca dari umur 3-4 tahun dah....adakah anak aku nie di dalam golongan yang lambat pick-up? Hmmm bila pikirkan, aku dulu pun gie kindy waktu umur 6 tahun lepas tu the next year terus masuk darjah 1. Oraiitt jer, boleh jugak aku membaca. Dulu parents aku pun dah dok drill aku everyday. Sendiri tau, bila balik sekolah salin baju, makan dan terus buat homework. Then rehat jap, lepas tu terus ler buat ulangkaji sendiri. Pandai2x sendiri la nak belajar. Tapi anak2x sekarang nie, kite kena dok hadap dorang buat homework, ulangkaji.....dan mcm2x lagi. Aku ingat dulu time sekolah, aku ambil tuition utk Mats jer...pasal aku memang bebal part Mats nie. Sekarang, anak2x ambil tuition semua subject and tuition fee bukannyer murah oiii.....
Aku tengah discuss ngan hubby nak hantar Pea swimming class...dah memang patut dah. Si Pea nie ada takut air sikit. Lepas tu ingat nak hantar pie class piano plak....hmmm nasib baik anak sorang lagi..kalau dah masuk ber 2 atau 3.....boleh pengsan aku nak membayor nyer...hehehe
Hari tu Pea siap cakap yg dia nak join class Taekwando...mak aiii....anak aku nie kecik2x nak belasah orang ke? Bagus jugak tu, self defense.....tapi hubby plak tak bagi....ye ler aku pun tak bagi. Pea kecik lagi la...kang tengah2x side kick....terpeliut plak tulang dia....huhuhu...siap nak ganti??...

No comments: