Tuesday, January 22, 2013

Guangzhou Trip

Assalamualaikum everyone

Ingatkan malas nak buat entry pasal trip nie tapi bila mengenangkan akan datang ada jugak kenangan gie sana, aku gagahi jugak menaip pasal trip nie.

I went to Guangzhou on the first week of January.  Hahahah! Ambik kau! Orang lain masuk new year dah sibuk-sibuk gie keje, aku gie holiday plak.  Apa nak buat dah company trip....aku ikut jer lah.  Nasib baik lah Encik Suamiku ada boleh settlekan hal si Pea sekolah, kalau tidak....hmmmm tak dapek ler nak gie. Hehehe! 

Well, ini lah tempat penginapan aku...eh eh..bukan. aku ambik gambar nie dari dalam tempat hotel aku stay.  Nama Hotelnyer Rosedale Hotel Guangzhou.

On the 1st day sampai terus gie melawat memorial nie.  Aku pun tak ingat nama memorial nie. Macam Memorial of Independence lahh.  Nak masuk kat dalam kena bayar.  Kita orang sume tak masuk pasal letih lagi....lepas turun plane terus gie sini...mana taknyer kepala meong lagi.

Then, malam kita orang gie Beijing Road.  Wow!! Ramai giler orang kat sini.  Jalan memang bukan main lebar tetapi tetap sesak, sempit.  Yang paling aku takut sekali, ada orang-orang kat sini bawa jenjalan anjing dorang.  Alahai! Part nie yang aku lemah.  Bersimpang siur aku jalan kat sini.  This place basically tempat shopping.  Since aku gie nie time winter so banyaklah jaket-jaket, kasut-kasut boot yang dijual.  Tak kosa mak nak beli....apake aku akan pakai jaket berbulu ditengkuk ku dengan cuaca Malaysia yang panas, yang meleleh-leleh peluh ku? Ohh tidak sama sekali.  Buang duit aku jer.  Aku tengok ada jugak geng-geng aku yang meroyan beli kasut boot.  Suka hati korang ler, jangan kasut boot tu nanti jadik tukun tiruan kat Pulau Melaka sudaaahhh.

 Kat tengah-tengah jalan nie dorang buat petak-petak gelas untuk menunjukkan jalan-jalan original kat sini.  For conservation lah katakan.  Batu-batu jalan-jalan lama yang masih utuh.  

The 2nd day, kita orang gie Safari.  Hah, ini binatang yang sukar nak tengok so aku pun ambik peluang posing-mosing kat sini.

 Kiut kan si panda nie? Kalau aku boleh bawak balik masuk dalam beg aku nie, aku bawak balik Malaysia. 

Lepas tu malam, kita orang gie tengok circus.  Ini bukan macam circus kat Malaysia tu, ini circus macam-macam ada.  Akrobatik lah, orang naik motosikal laju-laju, bergayut sana sini....aku jakun japp.

The next day, apalagi aku gie shopping lahh!  Guangzhou memang tempat untuk kaki shopping.  Memang barang-barang dorang tu banyak yang imitation.  Gambar nie diambil lepas aku berhempas pulas menghabiskan duit kat Fabric Wholesale outlet.  Kain ela..babe! Tak boleh tahan aku tengok.  Cantik-cantik! Banyak jugak aku rembat.  Sampai nak bawak balik hotel pun kena angkut atas bahu macam Santa Claus..hahahaha!

Disebabkan terlalu syok shopping, kita orang memang terlepas bas balik hotel.  So, pasal dah lapau sangat kita halal muslim food kat sini.  Yang ini adalah Turkish Meat Pie.  Macam perahu dah bentuknyer...

Yang ini nasi goreng daging.  Memang menimbun satu pinggan.  Ingatkan tak boleh nak abis, tapi bila dah dok borak-borak sambil menyuap....licin pinggan nie aku keje kan.  Balik hotel terbongkang....fuuhhh letih!

What I can say about Guangzhou is......a place for shopping.  Not much of beautiful scenery here.  A lot of young people kat sini.  Guangzhou nie macam kat KL lah.  Tempat orang bekerja, ramai anak-anak muda.  Kalau sesiapa yang minat nak berniaga, datanglah Guangzhou.  Macam-macam adaaaa......










2 comments:

Anonymous said...

Magnificent items from you, man. I have [url=http://www.oksunglassesaushop.com]oakley sunglasses[/url] bear in mind your stuff previous to and you're simply too wonderful. [url=http://www.oksunglassesaushop.com]oakley sunglasses[/url] , I really like what you have received here, really like what you're stating and the best way wherein you assert it. You're making it enjoyable and you still take care of to keep it smart. I can't wait to read much more from you. This is really a tremendous web site.
Pretty great post. I just stumbled upon your weblog and wanted to mention that I've really loved surfing around your weblog posts. After all I will be subscribing on your rss feed and I hope you write again very soon!

PutriMaryam said...

sis, dari airport GZ nak ke hotel naik apa( public transport) selain teksi la...bas ke train?