Tuesday, January 5, 2010

1st Day at School

Ha ha ha...tak sangka anak dara aku sorang nie dah gie kindergarden. Mcm tak caya je..kena caya jugak laa...Well, this morning dah kejutkan Pea tepat jam 6.50am..nasib baik mlm tadi suruh dia tido awal..itu pun berposak-posak nak suruh lelap mata. Biasanye Pea akan tido jam 11pm lebih...itu pun tak tentu jugak..ikut suka hati dia je...hmmm tapi skrg takleh la....

Bangun pagi, nampak dia fresh pasal tido cukup...takde ler nak ngamuk2 pagi buta nie. Lepas tu terus masuk bathroom, mandi...aku rasa Pea pun berkobar2 nak gie sekolah kot.....lepas dia bersiap...jeng jeng jeng....


Bulat abis muka dia..tu senyum di pagi yg ceria utk ari nie..esok2 aku tak tau muka dia laguuu mana plak...

Hah, tu dia..anak si Sal..muka bulat abis...dah mcm anak Sharifah atau Syed dah..seluar gaya arab...ali baba bujang lapok..

Lepas dah siap2 nak gie..aku plak offer dia...Pea nak susu tak?...apalagi dia pun jawab...Nak bu...nanti kat sekolah takleh minum susu...kuang kuang kuang...Pea still minum susu dalam botol..aku tak tau bila nak start suruh dia minum dlm cawan. Skrg nie pun dia jarang minum susu pun...selalunye bila waktu pagi baru bangun tido and waktu nak tido mlm je...

Sampai je sekolah Al-Aqil tu, dah ramai mak bapak sedang antar anak2 dia org. Class start pukul 8am abis 12 tghari. Tapi ari nie cikgu dia bagitau, class abis pukul 10.30pg...ari nie sesi perkenalan je...takde class..

So, aku lepas je antar si Pea kat muka pintu...dia terus masuk je..tak toleh2 belakang kat aku nie..Wah!!! excited betul dia...Aku rasa dia tak kisah pasal last year aku dah antar dia kat nursery...so she already used to be around people...

Then masa aku fetch dia balik....terus dia kata..."Ibu, tadi kan kat sekolah. Kat atas meja ada 3 rotan bu....Pea takut la..." Aku senyum je. Aku tanya, "cikgu ada rotan sapa2 tak ari nie?"..."Blum bu, tapi rotan tu cikgu letak kat atas meja tu jer.."....ha ha ha...cikgu2 nak saiko murid2 supaya jgn nakal la tu....

Lepas tu dia cakap lagi.."Tadi Pea lapar la bu. Kat sekolah cikgu bagi makan roti sapu ngan jem. Pea tak suka...Pea tak makan pun"....Alamak...aku kena pack dia something light in her bag...mcm biskut ke...Kesian anak aku nie...tak makan2. Tapi tadi masa balik, aku masak sikit utk dia...berlesup...abis...lapar benar la tu...

4 comments:

LiAnA said...

cute pea bila dh pakai uniform.. legakan bila antar anak gi school tak nangis.. part nangis2 ni yg pening kepalo hehe

Sal said...

Mekaseh....mak dia lagi cute kan?? He he he....tu ler, memang lega bila antar anak gi skolah tak nangis...
ada jugak masa tu anak2 dia org meraung2 sampai cikgu tu kena dukung. Kena dukung sampai mak bapak dia datang...kesian tgk cikgu tu plak...mcm nak patah pinggang pun ada...

Along said...

Alahai..dah besar dah anak dara ko. Bulat sungguh!! Heheheh..clap, clap for Pea for going to school. Have fun and hope you learn lots of fun and cool stuff.

Sal said...

Mekaseh2....hope her new journey will give her full of excitement...