Tuesday, August 7, 2012

Muhasabah Diri.....

Assalamualaikum everyone

Semalam adalah hari muhasabah diri bagi aku.  Ceritanyer begini, semalam ada jemputan buka posa di Holiday Inn, Melaka bagi kesemua ejen-ejen yang layak.  Apa lagi Prudential sponsor ler, bulan Ramadhan nie.  Macam biasa mereka akan menjemput anak-anak yatim piatu dari sebuah sekolah untuk menjamu selera bersama-sama.

Aku sampai dalam pukul 6.55ptg, majlis baru nak bermula.  Sebaik saja aku masuk ke dalam dewan, memang dah macam penuh lah.  Masing-masing dah duduk kat tempat yang bagi mereka selesa ngan kengkawan masing-masing.  Tengah aku mencari-cari mana nak duduk, seorang PA dalam agency aku mengamit aku suruh duduk ngan dia.  Well, meja yang dia duduk tu adalah tinggal 3 tempat kosong.  So, aku ngan member aku nie pun terus duduk.  Out of sudden, ada seekor minah cina nie (dia memang dlm grp sama aku tapi manager lain) terus bersuara...."Ehhh, itu seat untuk boss saya tau, 2 orang.  Kite sudah tempah".  Repeatly, repeatly saying it to me ngan member aku dengan mata dia terbeliak-beliak.  Hmmmm, hati aku nie dah nak start panas.  Tetapi kerna posa aku sabar dan dengan sopan santun aku jawab "You boleh sabar tak.  Bagi kite duduk dulu.  Nanti I cari tempat lain, I duduk, ok".  Aku masih menunjukkan rasa sopan dan bertamadun aku time tu.  Si minah cina nie dengan muka macam bengang pandang aku.  Apahal ko!  Nak telan aku ke? Meh sini, aku kitai-kitai ko jap lagi.  Dah ler time tu, Prudential punyer General Manager tengah bagi speech.  Ko sabar ler sikit. 

Lepas tu PA agency aku tu inform aku, tempat tu memang dia dah 'cop' untuk aku.  Yg si minah cina nie datang-datang terus nak 'cop' untuk boss dia.  Wahhhh! Lagi ler aku panas......then aku pikir takpe.  At that moment jugak, dorang announce boleh ambik makanan dulu letak atas meja sebelum orang azan.  Yg si minah cina nie terkocoh-kocoh ler bangun pie ambik makanan.  Macam lapar sangat, macam posa pun.  Then, aku decided untuk tukar tempat jugak, biarkan aku nak tengok minah cina tu apa reaction dia.

Aku managed dapat seat di meja lain.  Boleh ler aku bercampur gaul ngan group lain.  Time tu aku tengok seat kat meja minah cina tu, kosong lagi.....then aku nampak boss dia duduk kat meja lain plak.  Hahahaha! Padan muka kan! Dah malu kan! Ko boleh halau aku macam meja tu ko bayar untuk buka posa tu.  Dah ler tak posa,  gaya mengalahkan orang yang posa!  Hangin kejap satu badan aku.....Ada lori, ada bas, ada hari orang lain balas kat ko.......

Ok itu dah satu kes.  Kes yang kedua......
Lepas dah makan sikit, gie solat maghrib and masuk balik dalam function room.  Ada acara cabutan bertuah macam biasa.  Lepas tu ada acara bagi sumbangan kat rumah anak yatim piatu tu.  Lepas nie yang buat aku sedih.....Ada acara untuk anak-anak yatim piatu tu buat persembahan nyanyian lagu-lagu nasyid.  Aku paham ler yang korang (bangsa lain) tak paham dengar lagu-lagu macam tu tapi PLEASEEEEE tolong hormat sikit.  Bebudak tu nyanyi lagu guna bahasa malaysia jer.  Bukannyer bahasa arab pun. Dah ler budak-budak tu tengah nyanyi ko boleh gelak ketawa, ada yang terus bangun dan blah jer.  Yer lah kan perut korang dah kenyang, dah melantak abis-abisan.  Datang makan, mingle-mingle sikit, dapat cabutan bertuah then blah.......

Aku kesian tengok bebudak tu menyanyi, buat persembahan yg simple jer.  Aku sedih, aku tersentuh.....cuba bayangkan kalau anak aku yg berada dikalangan bebudak tu.......termenung aku sejenak........
Aku tunggu sampai dorang buat persembahan yang terakhir (actually 2 persembahan jer yg dorang) tak sampai 15 minit pun.  Ada jugak table-table yang still stay back untuk tengok persembahan dorang, kebanyakkannyer orang kite.  Alhamdulillah, dah selesai majlis aku tunggu jap dalam 10 minit, minum air panas sikit baru lah aku blah.

So, semalam telah mengajar aku........Sabar itu penting dan hormatilah orang lain walau dimana jua anda berada.

No comments: